onsdag 30 november 2011

THAILAND, Del 1 - Bangkok

I'm back!

Ja jag vet, det har dröjt hiskligt länge innan jag tog mig tid att börja blogga igen. Jag har ju varit upptagen med att exploatera ett tropiskt land något närmare ekvatorn än isbiten Sverige. Så här kommer en "kort" sammanfattning på vad man har hittat på i det leende landet. Vi startar med Bangkok där vi spenderade tiden i 2 dagar.

Det började med att jag och Thomas, på eftermiddagen, flög iväg med direktflyg med Thai Airways den 30 september på en ca 10.5 timmars tur. Det var riktigt behagligt med en massa serverande från flygpersonalen. Fria drinkar, fria måltider, plädar och kuddar mm.

När vi tillslut landade runt 07-tiden (thailändsk tid) och knallade in i Suvarnabhumi flygplats i Bangkok så möttes vi av kilometerlånga gångband. Det tog oss typ 10 minuter att komma till godsutlämningen. Det hade nog tagit längre tid om vi inte hade gått på gångbanden. Efter att vi hade hittat våra stora ryggsäckar blev vi uppraggade av nån som sålde turer för turister. Han gav oss nån tur där man skulle glo på tempel och lite annat för nästa dag. Vi dumjon log och betalade ett inte alltför högt pris innan vi blev hänvisade ut ur byggnaden mot taxibilarna. Och den värmen och fukten som slog emot oss var en aning bedövande. Det kändes som att man gick rakt in i en ångbastu. Alltså utomhus kändes mer som inomhus.

Vi tog oss en rosa taxi till vårt hotell Woraburi Sukhumvit Hotel and Resort. Vi fick ett varmt välkomnande och blev visade till vårt lilla rum med en stenhård dubbelsäng och utsikt över ett grannhus 3 meter ifrån som höll på att byggas. Härligt. Men vi hade i alla fall en fungerande AC, tjock-teve och ett stort turkost kylskåp.

Även om klockan inte var mycket på morgonen så kände vi inte för att sova utan ville utforska området. Vi tog våra turistiga magväskor och lufsade ut i hettan och fotograferade alla fantastiska byggnader.

Jag fick honom att le som en turist.

Vi fann en jättelång gång-och cykelväg som låg folktom. Den var hur lång som helst och självklart skulle vi gå på den hela vägen bort.

Så fick vi syn på några udda höghus som vi faktiskt misstänker är bloggerskan och modedesignern Fokis område. Hon bor i Sukhumvits område i precis ett sånt där hus med helikopterplatta på taket.

Här är en sån taxi som vi åkte med. Som praliner i bilmassorna.

Hotellet som vi bodde på låg i ett område inte långt ifrån det stora köpcentret MBK. Well, man fick väl ta en taxi en bit. När jag och Thomas gick in i denna enorma byggnad på 8 våningar så höll vi på att svimma. Det var så mycket butiker och restauranger att ögonen gick i kors. Och billigt var det! Vi visste inte i vilken ände vi skulle börja i. Vi kämpade oss tappert igenom våningarna och irrade runt som två hönor utan nåt mål. Tillslut gav vi upp. Vi gick in och käkade lite när vi kände oss utmattade. Ja det var inte lite mat man fick för en person.

Detta var bara till mig. Nudelsoppa, liten kålsallad, nån sorts pudding och sushi.

Ja ölen var det ju inget fel på. Billig också!

Dagen efter så åkte vi på den där guidade turen. Vi åkte först till detta relativt nybyggda templet Traimit Witthayaram templet för att se på The Golden Buddha.

Här är Sukhothai Traimi Golden Buddhan som som är den största guld-Buddhan i världen. Den är mer än 700 år gammal. Det roliga är att den först var täckt av cement och stod någon annanstans. Men när de skulle flytta Buddhan, år 1995, till det nya templet så gick cementen sönder en aning i transporten. Man upptäckte då att denna Buddha var av rent guld!

Här är en annan Buddha som heter Wat Pho. Den är bara guldplätterad och är 46 meter i längd och 15 meter i höjd. Den största liggande Buddhan i Thailand. Förstår varför han ser så mallig ut.

Här är vår lille guide som visade runt oss i ett annat tempel.

Här är står några gravmonument som endast de "viktiga" människorna får begravas. Med viktiga menas med de rika som har donerat pengar till templet. Det var några stycken kan jag säga

Sen fick vi åka longtail boat för att se hur vattennivån hade stigit i Chao Praya floden. Det var smärtsamt att se alla stackars fattiga mäniskors hus ligga delvis under vatten, ca 1 meter eller mer. Men de verkade inte bry sig så värst om det. De fortsatte liksom med sitt. De hängde lite tvätt ovanför vattenytan och sen hoppade de i vattnet med sina barn och plaskade runt i det bruna vattnet. Det var ju vatten som gick in i husen också. Kul. Har tyvärr inga bilder på det. Notera att översvämningen inte hade kommit till Bangkok då. Guiden sa att det alltid brukade bli översvämning varje år just runt den floden, men i år hade det varit den värsta översvämningen på åratal.

Efter det kuskade han runt oss till ett par juvelerare som försökte pracka på oss dyrt bling bling, men vi ignorerade det och gick ut. Så skjutsade han oss vidare till en skräddare. Där blev vi välkomnade av ett gäng dresserade indier som manipulerade på Thomas 1 skräddarsydd kavaj, 2 par skräddarsydda kostymbyxor, 4 par skräddarsydda skjortor och 2 slipsar. Allt gick på ca 3500 kr. Billigt för att vara skräddarsytt. Vi kunde absolut fått det billigare någon annanstans, men den här skräddaren har visst ett väldigt bra rykte. James Fashion heter skrädderiet.

De bjöd på UV- och ozonbehandlat vatten. Ganska vanlig förpackning i Thailand.

Jag valde färgen på denna skjorta. Den passar hans personlighet.

Vi fick sen följa med guiden till resebyrån där han jobbade. Vi fick sitta ner med en av hans kollegor som erbjöd oss en färdigkomponerad resa där vi skulle färdas ifrån Bangkok till Krabi, Phi Phi Don, Puhket och sen tillbaka till Bangkok när är vi skulle åka hem. Det lät ju bra tyckte vi och slog till. Han fixade ALLT såsom hotellrum och hämtningar till hotell, flygplatser och båtar. Hela rutten var anpassat efter vart vi skulle. Vi fick med oss en tjockt kuvert med allt som flygbiljetter, vouchers till bilförarna och kvitton med färdigbetalda stämplar för hotellrummen. Alla kuvert fick varsitt turnummer så vi kunde hålla reda på vilket som var vad. Mycket logiskt.

På kvällen när allt guidande var över så åkte vi tillbaka till MBK för att kika runt lite till, käka och gå på bio. När vi nu för andra gången var i köpcentret så gick vi runt igen på alla våningar. Det roliga är att det finns så mycket affärer och gångar att man inte kan se allting under en dag. Vi förundrades över att vi hade missat hur mycket som helst första gången vi var där inne.

Jag hade sett på Fokis blogg, att man kunde gå på en buffé där maten kommer åkandes i båtar runt lokalen. Det är bara att ta sig ett fat när det flyter förbi. Kostade 25 BHT = 4.3 SEK med dåvarande kursen. Jättegott och roligt! Den här japanska restaurangen heter Kobune och ligger i MBK-centret.

Sen gick vi till Swensens och käkade en rätt maffig glassmeny. Jag tog nån sorts meny med browniebitar, banan, chokladsås och grädde. Den var lika mäktig som en måltid. Det finns Swensens glassbarer lite överallt i Thailand. Supergod glass!

Sen gick vi lite senare vidare till Starbucks, som också finns överallt i Thailand. Där tog vi oss varsin islatte och varvade ner lite.

Sen bar det av till biografen. Vi hade bestämt oss för att ta delux-bio. Där ingår det en stor divansoffa med kuddar och täcken, en apertizermeny, drinkar, popcorn och läsk. Allt gick på 3000 BHT = ca 680 SEK tillsammans. Det var så kul när hans om sålde biljetterna frågade om vi verkligen ville ta den där sortens bio. Ja man förstår ju att han frågade det med tanke på att i Thailand är det där dyrt. Haha... Vi såg filmen Contagion. Den var väl inte jättebra, men upplevelsen av hela biobesöket var så värt det.

Ja det var väl ungefär det som hände när två bleka och exalterade svenne-bananer kom till Bangkok första gången.