onsdag 17 juli 2013

Zumba och LCHF


Idag har jag gått på Zumba för första gången i mitt liv. Måste säga att det var riktigt roligt! Visst att man har kordinarionsförmåga som en full struts, men det gjorde inte så mycket. Dock var det lite pinsamt att nån tidning var där för att fota under passet. Hoppas att jag inte kom med. Fin rubrik sen; "Kul och underhållande träning. Även för något förvirrade personer som flaxar och steppar i otakt till rungande latino, bollywood, afrikanska och hawaiianska rytmer." Sen en bild på en kort tjej (jag) med gravidfetma, blossande ansikte och armarna och håret åt alla håll. Jättecharmigt! Nä, men jag kan verkligen rekommendera Zumba!

Sen när det gäller kosten så har jag dragit ner drastiskt på "dålig" mat. Jag har slutat med potatis, ris, pasta, bröd och onödigt socker. Det lutar åt LCHF igen, fast jag äter lite frukt. Fast om man käkar LCHF som man ska så får man inte äta frukt (bär går bra i små mängder). Man måste tänka på att stora mängder fett kombinerat med kolhydrater gör att man sväller upp först av vätska sen bildas fett i kroppen. Så BIG no no! Dock behöver man inte bara äta massa fett med LCHF. Man kan koncentrera sig på proteiner och grönsaker och lägga till fett för att få en bra mättnadskänsla. Hmm... Jag är bra sugen att börja helt med LCHF igen eftersom det är en fantastiskt god livsstil oavsett vad media säger. Tänk dig att få äta massa goda såser, smör, grädde, kött, fisk, fågel, grönsaker, ägg och mycket mer tills man blir mätt. Ingen svält-diet där inte! Kroppen mår bra av LCHF faktiskt! Man mår bättre i magen, är aldrig hungrig och går ner i vikt. Den är ju dock inte för veklingar som MÅSTE ha sitt mjöliga bröd till maten, eller kanske har pasta som favoritmat och vägrar ge upp det. Eller för de som tror att det inte gör nåt om man "syndar" lite varje dag.  Då ska man kanske syssla med annan matlivsstil. Ja usch vad jag kan predika i evigheter, men det pallar jag inte och inte ni heller!

Nä nu blir det att sova. Det är såå skönt att sova när man har kört ett rejält pass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar