tisdag 19 november 2013

Sjuklingen och recept på gratäng

Igår var jag och Miranda bara hemma förutom en snabb sväng till matbutiken och Apoteket. Visste ni att Apoteket ska sluta sälja nässpray till barn under 1 år efter årsskiftet? Det ska bara finnas koksaltlösning då. Apoteks-tjejen sa att vissa föräldrar med barn under 1 år bunkrar nässpray nu. Jag funderar på att göra samma sak. Miranda blir 1 år i mars och det är ju snart. Nässpray är ju så mycket mer effektivare än koksaltlösning.

Miranda är förkyld igen. Det här är tredje gången under kort tid som hon insjuknar. Första gången blev hon jättesnorig och gnällig. Andra gången märktes det knappt. Det rann väl lite från näsan men jag behövde knappt använda snorsugen eller nässpray. Nu är hon både täppt i näsan OCH hostar på natten. Jag funtar på att ringa till BVC och fråga om hon ska få hostmedicin. I natt vaknade hon upp vid 01-tiden och var snorig och lite ledsen. Vid 03-tiden vaknade hon upp igen och då snöt jag henne, gav nässpray, bytte blöja och gav välling. Hon försökte sen somna om men hostade för mycket. Jag tog då upp henne och lade henne på mitt bröst i soffan. Där kunde hon äntligen somna och sov sen till 08-tiden. Hon vaknade till när jag försökte lägga ner henne i sängen. Då var hon på ett strålande humör och sprattlade och vevade med armarna och babblade tills jag tog upp henne. Lilla älskade tös!



Jag har börjat göra gratänger. Det är så löjligt enkelt att göra och och så gott! Man bara slänger ihop några grejer och POFF så har man en komplett måltid. Igår komponerade ihop en gratäng helt spontant.

Ingredienser:

2 kycklingfileer
1 liten gul lök
1 liten röd paprika
200 gr Creamy Blue Cheese
1-2 dl riven ost
2 dl grädde
2 ägg
200 gr färskost (du kan annars ha creme fraiche eller turkisk yoghurt)

Kryddor:

Salt
Svart peppar
Rökigt paprikapulver
Krossad vitök (jag hade köpt den som finns i kryddhyllan)
Timjan
(Jag hade även i lite extra vitlökspulver och lökpulver för att förstärka smakerna.)

Sätt ugnen på 225 grader.
* Tärna kycklingfiléerna, hacka paprikan och den gula löken grovt. Bryn kycklingen och stek snabbt upp paprikan och löken.
* Vispa ihop ägg, grädde och färskost till en smet. Krydda med de olika kryddorna tills du tycker att smeten smakar bra och balanserat. (Tänk på att paprikapulvret är rätt dominant.)
* Lägg i kycklingen, paprikan och löken ihoprört i en medelstor ungnsform (ca 30x25 cm) och häll på smeten.
* Klicka på Creamy Blue Cheese över allt och sen strö över riven ost. Toppa med lite extra timjan.
* Låt stå i mitten av ugnen ca 15-20 minuter eller tills ytan har fått en fin färg.
Servera med en fräsch sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar