fredag 29 november 2013

Några recept för barnmat

Jag har tagit seriöst på att göra egen barnmat. Självklart så köper jag lite också, men det blir ju dyrare desto mer ungen växer. Nu äter hon typ en halv barnmatsburk per gång när det är bitar i maten. Jag har gått över till 8-månaders barnmat så hon får öva på att äta bitar. Visst, hon sätter väl i halsen lite då och då, men hon lär sig snabbt att försöka tugga lite med sin lilla tandlösa mun. Jag har insett att jag måste tillåta att hon sätter i halsen ibland. Hon måste ju lära sig nångång. Det är tur att jag fick lära mig hur man gör heimlisch-metoden på bebisar från BVC. Nu känns det inte lika läskigt längre.

I alla fall... För att återgå till mitt skapande av bebismat. Den barnmat jag har gjort hittills har gått hem hos Mirandas smaklökar.

Jag har gjort enligt recept på Pasta med skinka som Semper har från 8-månader. Det var väldigt enkelt. Jag köpte Risoni eftersom jag inte orkade hacka annan pasta i pyttesmå bitar. De är i perfekt storlek. Jag överkokte dem lite så de lätt går att svälja om hon inte kan tugga.



Sen testade jag att göra ett eget recept med potatis, broccoli och röd paprika.

Det blev ca 3 barnmatsburkar.

Ingredienser:

2 stora potatisar (Jag tog sorten Asterix som har rött skal)
200 gram broccoli
0,5 röd paprika
2 matskedar rapsolja
En nypa vitpeppar

* Skala och tärna potatisen i små tärningar. Hacka paprikan i små bitar. Ryck loss broccolin i små buketter.
* Koka potatisen, paprikan och broccolin i separata kastruller eller omgångar. De ska vara mjuka så de går att mosa med en gaffel/sked. Spara gärna kokvattnet från nån av grönsakerna till sen.
* Mixa sedan alla grönsaker med en mixerstav eller en matberedare tillsammans med rapsolja och vitpeppar. Det gör inget om det finns några små bitar kvar. Tillsätt lite kokvatten om det blir för tjockt.


Sen gjorde jag en god fruktpuré som man kan ha till mellanmål. Det var också nåt påhitt. Det blev en tropisk variant denna gång. Mycket söt och god måste jag erkänna!

Det blir ca 1-2 burkar. Jag hällde i det i en iskubspåse genom att använda en spritser.

Ingredienser:

2 deciliter färsk ananas
1 mogen mango
1 mjukt päron (Jag tog sorten Conference eftersom den är lite sötare)

* Koka päronet mjukt
* Tärna ananas och mango (Få inte med något strävt fruktkött från mangon.)
* Mixa allting med mixerstav eller matberedare till en jämn puré. Om det blir bitar kvar så sila purén genom en finmaskad sil i en skål/bunke.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar