fredag 22 november 2013

Min rediga karl & fettvågen

Min käre sambo har börjat träna på gymmet. Ja, han tränar till och med mer än vad jag gjorde tidigare innan vår tös vandaliserade runt bland mina inälvor och sedan ploppade ut. Nästan varje dag åker han iväg antingen före eller efter jobbet. Han är så jäkla duktig och envis! Från att ha varit helt omotiverad till att knarka adrenalin och endorfiner på gymmet, och dessutom själv utan stöd. Han är så där. Samma sak var det när han slutade snusa. Han gick in i det till 100% och slutade tvärt. Han tuggar tuggummi istället. Nä, jag är då inte alls avundsjuk. *morr morr* Jag vill ju också få igång träningen! Men har jag skaffat en liten bebis och är föräldraledig så får jag prioritera henne såklart. När jag börjar jobba igen och Thomas är föräldraledig så får jag unna mig tid på gymmet. Nu får det bli sporadiska besök på gymmet och sen träning hemma på Bettan (vår crosstrainer) och med vikter. Det är väl så jag måste handla inser jag.

Thomas har köpt en analytisk våg från AEG som mäter vikt, kroppsfett, vattenmassa, muskelmassa, benmassa och intag av kalorier. Den går att ställa in på flera användare. Man måste dock förstå att mätningarna på en sån här personvåg inte är exakta. Men man kan ju alltid ha den som riktmärke när man vill se hur kroppen förändrar sig efter hand.

Jag har gjort en mätning idag på morgonen. Det är bäst att väga sig på morgonen, före frukost och efter toalettbesök.

Jag fick till de här värdena baserat på min längd 153cm och ålder 30 år. (Blir 30 år den 18 december.)

Vikt: 59 kg
Kroppsfett: 30%
Muskelmassa: 38,6%
Kroppsvatten: 49,3%
Skelettvikt: 3,4 kg

Och bättre ska det bli. Är på gränsen till övervikt enligt tabellen. Jag tar det inte för hårt med tanke på att vågen inte visar exakta värden, som sagt. Jo, jag är väl fortfarande överviktig enligt BMI dock. Men det är baby steps som gäller eftersom jag inte har tid att träna som jag vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar