måndag 25 november 2013

8-månaders kontroll

Idag knallade jag ner till BVC för att väga och mäta Miranda. Hon väger nu 8315 gram och är 69,5 cm lång. Barnskötaren Carita testade också Mirandas förmåga att följa med blicken och hur bra hon kunde sitta själv. Hon var jätteduktig såklart! Carita frågade även om Mirandas matvanor. Nu ska vi tydligen börja ge Miranda 2 lagade mål mat om dagen. Ett vid lunch och ett vid middag. Däremellan ska hon äta små mellanmål.

Carita berömde oss för våra mat- och sovtider för Miranda. Kul att få lite cred för det man gör! Hon tyckte dock att vi skulle dra ner på vällingen eftersom den inte ger alla näringsämnen. Visst visst, det blir bra. Det är bara det att det är så praktiskt att stoppa in en flaska välling. Nu måste vi köpa hem mer mat till henne. Jag och Thomas har inte direkt vanliga matvanor. Vi äter väldigt olika och oftast inte bebisvänlig mat. Men det är  inte mer komplicerat än att vi får göra enskild mat utan salt och för starka kryddor. Jag ska finurla ut lite olika recept för barnmat som man kan ha i barnmatsburkar också. Det blir en utmaning, men kul! Jag älskar att hitta på egna recept! Och sen är jag rätt duktig i näringslära så det blir ju nyttigt också. Vi inser att det blir rätt dyrt i längden att köpa färdiga barnmatsburkar när hon kommer äta minst en hel burk per dag. Det blir intressant. Jag är så glad att Miranda inte är rädd för att prova ny mat. Sen är hon kanske inte helt nöjd med allt som jag stoppar i henne, men det kan man inte begära liksom. "Smaken är som baken" även för små människor.

Om ni har några tips på hemmagjord barnmat för 8-månaders bebisar så hojta till, tack! Även om jag kommer hitta på maträtter själv så är tips alltid välkomna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar