söndag 24 november 2013

Lillans jungfrukryssning

Eftersom jag ska fixa ett födelsedagsfest för mina gosiga vänner så måste här förberedas lite. Jag tänkte bjuda på lite alkoholhaltiga drycker såsom ett par flak öl och ett par lådor röd/vitt vin. Det blev till att boka under-dagen-kryssning för att shoppa på taxfree. Det brukar löna sig. Så jag drog med mig Thomas, Miranda och vännen Dan på en gratis kryssning. Vi åkte från Kapellskär mot Åbo. Mirandas första "utlandsresa". Det tar ca 1 timme till Kapellskär från oss och Miranda lyckades vara relativt stabil under den långa bilfärden. Hon distraherades av leksaker och Youtube-klipp. Jag har satt ihop en rolig spellista med olika tecknade små filmer och barnsånger, på engelska dock. Men de är färggranna och enkla.

Kryssningen gick förvånansvärt smidigt. Miranda var helt fascinerad av allting och hennes ögon var överallt. Vi hade bokat Leif Mannerströms julbord till lunch. Det var ett väldigt bra julbord, tycker jag. Det tyckte inte Thomas dock. Mannerström hade koncentrerat sig på fisk istället för kött på sitt komponerade julbord. Thomas ogillar fisk. Lyckan var gjord för mig när jag såg alla sorters sill, ansjovis och lax-rätter. Helt otroligt gott! Jag åt tills det tog totalt stopp. Det fanns även fiskrom i olika varianter och även oskalade räkor och köttbullar gjort på torsk. Ja sen fanns det såklart de traditionella rätterna som vanliga köttbullar, prinskorv, julskinka, sylta och massa annat.


Dessertbuffén verkade också bra. De hade gjort små små formar med Crème brûlée och pannacotta. De hade också Ris á la Malta, mandelbåtar med drottningsylt/hjortronsylt och grädde samt pepparkakor, kanderade nötter och ischoklad. Jag kunde naturligtvis inte äta nåt utav de där sockriga desserterna även om jag visste att de säkerligen var utsökta. Även om kroppen inte suktar efter socker så gör hjärnan det. En gång sockerberoende, alltid sockerberoende. (Det är därför LCHF är en utmärkt livsstil för mig!) Tur att de hade dessertostar också, som jag kunde äta.

Dan's dessert-tallrik.

Det var fri dryck också. Jag funtade på att dricka rödvinet, men det smakade sur disktrasa. Fick smaka lite av Thomas som inte heller tyckte om det. Så jag drack mjölk (råkade ta det av misstag) och mineralvatten istället. Miranda fick äta vattenmelon som vi hade tagit med oss. Hon satt och gnagde förnöjt och hamrade med sin leksak.

Sen gick vi och shoppade alkohol. Jag hittade lite att dricka till mig själv också, förutom bjud-vin och bjud-ölen. Ett sexpack med små flaskor av mousserande rosé. Bra att smutta på under festen. Måste ju se fancy-pancy ut när jag glider omkring och verkar vara 20 år i sinnet. Tihi! Nä, men det är gott. Det är allt...hrm...

Miranda var så uppspelt av resan att hon somnade två gånger på eftermiddagen innan vi gick iland igen. När vi kom hem lagade vi tacos och myste med det goda rödvinet Some Zin. Tips Tips! Miranda fick lite mer vattenmelon. Jag försökte att söva Miranda flera gånger utan verkan. Hon vägrade att dricka välling trots flera försök. Hon hade inte ätit nåt på hela eftermiddagen/kvällen förutom vattenmelonen. Hon höll igång till 23-tiden innan hon motvilligt drack vällingen och somnade. Sen vaknade hon till några gånger. Jag hade tydligen druckit för mycket rödvin och mådde väldigt illa när jag hasade mig upp mitt i natten för att få henne att somna igen. "Bra där, morsan!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar