torsdag 21 november 2013

Rabarberpaj á la LCHF

Här kommer ett LCHF-recept på smulpaj med rabarber som är mumsigt och som jag har gjort några gånger. Jag har gjort det efter receptet för Rabarber och jordgubbspaj från LCHFklubben.se. Dock hade jag inga jordgubbar hemma, så jag har reducerat smuldegen till hälften så det skulle funka med endast rabarberna.

Ingredienser:

Smuldeg

75 gr smör (rumstempererat)
2 dl mandelmjöl
0,5 dl SukrinMelis (som pudersocker)
0,25 tsk vaniljpulver
0,5 dl Fibrex
0,25 dl riven kokos

Fyllning

300 gr rabarber (Jag hade köpt frysta bitar av rabarber som jag tinade.)
0,5 dl SukrinMelis
0,25 tsk vaniljpulver
0,5 dl vatten
0,5 tsk kanel
0,25 tsk kardemumma

Gör så här:

* Sätt på ugnen på 200 grader.

* Blanda alla ingredienser för smuldegen väl i en bunke.

* Skala och skär rabarber i 2 cm stora bitar (om du inte har köpta upptinade bitar).
* Koka rabarberbitarna i en kastrull med vattnet, sukrinet, vaniljpulvret, kanelen och kardemumman tills bitarna är mjuka.
* Låt fyllningen svalna.

* Klä en pajform med hälften av smuldegen.
* Förgrädda pajskalet i 3-5 minuter i mitten av ugnen.
* Låt pajskalet svalna och lägg sedan i fyllningen.
* Smula till sist över resterande smuldeg i ett jämt lager över fyllningen.
* Grädda pajen i mitten av ugnen i 12-15 minuter tills den får fin färg.

Servera gärna med egengjord vaniljsås eller sockerfri vaniljglass och färska bär.


Jag gjorde pajen i två små ugnsformar/portionsformar. Det tar lite mindre plats i kylskåpet om man vill spara. Dessutom är det roligare att bjuda gäster på det här sättet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar