tisdag 17 augusti 2010

Kräftskiva

 


I lördags åkte vi iväg till ön Kungshatt för att påskrida vår årliga traditionella kräftskiva på Jakobs lantställe. Det var strålande sol och hett ute, otroligt nog. Vi började den med att hjälpa till och duka och fixa ute i trädgården. Sen gick vi ner till båtbryggan och väntade ett bra tag på att folk skulle komma med sin egen båt och att Jakob skulle komma tillbaka från sin inköpsresa. Vissa badade så länge. Själv hade man inte tagit med bikini dumt nog. Trodde inte det skulle bli så varmt. Sen efter ett evigt väntande och magkurr så kom äntligen resten och vi kunde påbörja kräftskivan. Jag som tycker att kräftor smakar unket avfall hade med mig löksill och gräddfil istället. Sen hade Thomas gjort egengjorda, stora och saftiga hamburgare som smakade underbart! Dock var det så mycket mat att jag inte orkade äta upp den. Man började hutta snaps, dock inte jag eller Fia. Klarar inte riktigt av den skarpa spritsmaken. Känner mig lite mesig. Vi huttade vin och öl istället. Jag hade med mig mina goda öl, Cinzano Asti Sweet och energidrycker. Dock drack jag knappt under kvällen. Var så himla mätt efter allt gott. Sen så var man inte riktigt taggad på att bli drängfull heller. Men man hade ju riktigt trevligt ändå. Martin råkade hutta lite för många snaps, plus öl, vid middagen, så han däckade redan efter två timmar av festande. Han vaknade upp några timmar senare när festen nästan var slut.


Det var fortfarande varmt i luften fast solen hade börjat gå ner helt. Då fick vi för oss att bada näck, både killar o tjejer. Dock hade inte mörkret intagit sig helt. Jag som är förvånadsvärt blyg för att visa upp hela härligheten för allmän beskådan och vägrade näcka. Så jag fick låna en stor svart/vit randig tröja att bada i. Såg nog roligt ut, men skönt i vattnet var det. Dock var jag inte den enda som inte näckade turligt nog. Tror inte folk var tillräckligt frigjorda ännu. Sen festades det vidare i gladmans lag.


Gick och lade mig vid tvåtiden ungefär. Det var som vanligt inte det behagligaste att sova i det lilla varma gästhuset, med folk som sprang ut och in genom rummet för att antingen byta om eller hämta sovmaterial. Men det gjorde inte så mycket. Man är van vid det det här laget. Man sov dåligt när morgontimmarna började komma. Det var varmt, instängt och någon snarkade. Men man lyckades sova till ungefär halv tio i alla fall. Vi lyckades komma med första båten tillbaka, vilket var en lättnad. Borta bra men hemma bäst så att säga.


Glömde ta med mig minneskortet till kameran, typiskt nog, så jag kunde inte ta några roliga bilder. Har ju iphonen men det är ju som sagt skitdålig kamera på den. Nya (fjärde) generationen av iphonen ska visst vara bättre med både blixt och bättre upplösning. Ska dock vänta tills femte generationen kommer. Är för övrigt nöjd med den jag har nu. Men hur som helst. Bilder kanske kommer senare när jag har lagt beslag på älsklingens bilder. :)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar