tisdag 17 maj 2016

Kaninboken


Miranda har börjat sova sent. Förut somnade hon mellan 19:30-20:00. Nu blir det snarare runt 21:00! Det beror säkert på kvällsljuset nu när det är vår/försommar. Vi har haft en svart rullgardin liggandes här hemma i väntan på att få komma upp i hennes rum. Tog bara ett halvår typ. Vår snälle vän fixade det tillslut åt oss. Nu är det någorlunda mörkt där inne. Skönt det!

Jag hade hört talas om sagan som kunde göra alla små barn trötta undertiden du läste den. Många somnade redan efter 4 sidor. Den heter "Kaninen som så gärna ville somna". Jag tänkte att det vore ju nåt. Tänk vad skönt om hon kunde sova i vettig tid igen så man hinner ha lite egentid igen innan läggdags. Jag är en riktig pensionär som vill gå och lägga mig vid 22:00 på vardagarna, och ibland på helgerna om jag är riktig trött. Ja men jag går ju upp vid 06:00 och min hjärna funkar inte utan minst 7-8 timmars sömn (som ändå inte är komplett eftersom jag kissar Miranda vid 01:00.

Sagt och gjort så köpte jag den "magiska" boken från adlibris.se. Härligt! Nu skulle det läsas uttröttande saga för min lilla pigga/envisa unge! Hon var inte medgörlig i början med tanke på att hennes nuvarande älsklingsbok är "Sus & Dus gör en utflykt." Den vill hon att jag läser varje kväll.

"Kaninen som så gärna ville somna" är utformad med olika psykologiska sätt att betona orden. Vissa ord och meningar ska du betona starkt, andra ska du läsa väldigt långsamt och avslappnat. Detta ska gör att barnet triggas till trötthet. Jag började läsa sagan och jag gjorde mitt bästa att göra som instruktionerna. I sagan ska man även nämna barnets namn i vissa delar så att det känner sig delaktig. Miranda var lite häpen att hennes namn dök upp ibland och att jag sa "du" mitt i en mening.

Sagan handlar om en kaninunge som inte kan/vill somna när alla andra ska sova. Han går med sin mamma för att träffa en trollkarl som kan hjälpa honom. Under tiden möter han några andra karaktärer som vill hjälpa till att göra honom trött. Det är lite som avslappningsövningar och hypnosteknik när du läser.

Miranda låg och satte om vartannat bredvid mig och verkade börja bli trött. Hon verkade dock inte vara så trött att hon somnade. Jag gav upp efter typ 6 sidor lång text och frågade om hon ville sova. Hon nickade och verkade ledsen. Jag frågade om hon var ledsen och då snyftade hon till och började storgråta! Jag fattade inte riktigt varför. Blev hon rädd eller nåt? Boken måste ha påverkat henne på nåt konstigt sätt, typ snedtändning. Hur som helst så låg hon där och snyftade en bra stund innan hon äntligen somnade. Stackarn! Jag vet inte om jag borde testa resten av boken ikväll eller ej. Får känna av lite. Kanske läste för mycket på första försöket. Kanske ska läsa typ 4 sidor och sen låta det sjunka in.

Det intressanta här är att hon tidigare har reagerat på det här sättet med vissa andra böcker eller vissa sånger. Kanske blir det för emotionellt och att hon inte kan klara av känslorna och börjar gråta. Kanske har jag ett väldigt känslosamt barn.

Lånad bild av: amazon.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar