onsdag 4 maj 2016

Parkhäng och torskskinn


Fy bubblan, va skönt väder det har varit igår! Det har varit som en typisk svensk sommardag förutom alla vårtecken. Över 20 grader i solen. Det var spirande knoppar på träd och buskar, körsbärsträden exploderade i rosa kontraster och fåglarna kvittrade i IMAX-imitation. Himlen var oändligt blå.

               Iskall LOKA i värmen!

            Latar mig i en rutchkana.

Jag satt ute på lunchen på jobbet och åt och var löjligt lycklig över att kunna ha på mig endast en tunn tröja. Efter jobbet hämtade jag skruttan och sen dess hade vi varit ute! Först lite häng på gården i väntan på Thomas. Jag låg och stekte mitt vita torskskinn och Miranda lommade runt och blåste såpbubblor, grävde i sanden med mera. Hon behöver minsann inte pressa i solen för att bli brun med tanke på den där supergenen från sin far. Han kan bara titta på solen så är han läckert brun. Samma med vår avkomma. Jag kom till förskolan första soliga dagen på året, för att hämta hem henne, och ungen såg ut som att hon hade varit på Mallorca i 1 vecka, i ansiktet. Själv är jag immun mot vacker solbränna. Blir röd och sen vit igen typ. Det ska till många timmar i solen innan den fastnar! Har gett upp lite där. Haha! Miranda var född olivfärgad, baltiska gener som hon har. Jag föddes grisrosa och sen lika vit som lutfisk. Trots mina medelhavsgener så sket det sig med pigmentet. Japp!

Varning! Titta inte direkt på de vita spirorna! Det kan skada ögonen! ;)

Hur som helst, så hade vi det mycket mysigt i solen. Thomas hade sagt att vi skulle ner till parken för att grilla lite. Absolut, inte mig emot! Såg fram emot en skön avslutning på dagen med lite korv och lek i parken vi tre. Han sa dock inte att han hade bjudit halva sin vänskapskrets också. Det var en rolig överraskning! Plus att han tog en timme på sig att komma ut med grillgrejerna. Nej, då var det minsann ingen korv. Han hade fixat massa grejer att grilla, plus rosévin, plus några vänner.

Vem behöver Kungsträdgårdens körsbärsblomning när den finns lokalt?

               Melon är gott som tusan!

   Att blåsa bubblor är en av favorit-sysselsättningarna!

Efter grillningen droppade det in ytterligare vänner och sen barrikaderade dem en parkbänk uppe på vår gård och drog fram groggvirke och vin. Thomas hade tydligen planerat ett pre-birthday firande. Sent efter att jag och Miranda hade gått in för att lägga oss så satt de där och skålade och hade sig och hade till och med fått med sig vår härlige granne och hans bror. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar