söndag 22 maj 2016

Champagne och fest

I lördags morse lämnade vi lilla skrutt hos min vän Malin och hennes barn. Miranda skulle sova över där till söndagen. Det gick jättesmidigt!

Sen häktade jag och Thomas och vår vän Dan till tunnelbanan för att åka till stan på champagneproving på Öl & vinmagasinet med några andra vänner. Först åt vi på Café Blåbär i närheten. Jag smaskade i mig en fisksoppa med lax och saffran. Sen gick vi över till Öl & vinmagasinet.
              Lille Dan fick posera

Där hade ägaren en privat provning med oss. Han skulle bara prata om champagnehistoria och glasmodeller först och lite annat. Mycket intressant. Dock kändes min hjärna likadan som när läraren pladdrade på under lektionerna. Den domnade bort efter ett tag. Jag började undra när vi egentligen skulle börja testa bubbel. Efter ytterligare ett par hundra meningar så kom han äntligen in med fem flaskor olika bubbel i olika prisklasser. Allt från 79:- upptill ca 500:- dyra bubbel. Det var riktigt intressant att testa dem och även testa vissa i olika sorters glas. Vi kände en otrolig skillnad i doft och smak! Han gav många bra tips och råd. Jag orkade dock inte dricka upp alla smakprover. Kände på mig att jag skulle bli helt plakat om jag drack upp allt. Dock drack jag upp Louis Bouillot som är ett suveränt bubbel! Den kostar 109:- på Systembolaget. Även den dyraste Pol Roger från vintageåret 2006 var smarrig, men den lär vi inte köpa i första taget.
Billigast börjar från höger: Frexinet, Rotari, Louis Bouillot, André Clouet och Pol Roger

              De olika smakproverna.

Mina omdömen:

Frexinet: Smakar som nåt man ger i present på studenten. Billig och ointressant. Har testat förut.
Rotari: Luktar unket och smakar unket. Gillar inte.
Louis Bouillot: Mycket god! Den är harmonisk, frisk och fruktig. Lätt den bästa!
André Clouet: Funkar också bra. Behaglig doft och smak.
Vintage Pol Roger: Mycket smak och doft och känns lyxig (vilket den är)! Också en av favoriterna!


Efter 3,5 timmar provning (som egentligen skulle ha vart 1,5 timme, men drog ut på tiden på grund av allt prat) så kom vi därifrån lite rundare om fötterna och i hjärnan av all bubbel och information. Vissa fick honom att ge smakprov på en dyr tequila också. Själv kräks jag av tequila så jag smakade inte. Har för mycket men efter ungdomens användande av tequila.

Vi åkte sen hem och fixade lite och jag bytte om och piffade till mig innan vi drog vidare till Dan's födelsedagsfest lite längre bort. Det var en mysig och lugn fest. Min stackars Thomas gick hem vid 22 på grund av ryggont. Själv stannade jag till lite före 23:30. Var trött och lite sliten. Så jag gick hem och sov istället. 
Dan fick ett litet biljardbord att ha hemma och en rejäl biljardkö att använda när han spelar biljard ute. Han blev jätteglad! :)

            Kall rosé gick ner för min del.
 Fick en fin frisyr av en fin vän! Inbakad fläta kombinerat med fiskbensfläta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar