lördag 17 mars 2012

Day after...

Idag har jag äntligen börjat få tugga istället för bara dricka. Igår var jag och inhandlade frukter, filmjölk, yoghurt, avokado och pumpernickel (väldigt grovt bröd). Det är viktigt att mjukstarta efter en fasta så inte kroppen får en chock. Magen måste vänja sig så frukt och grönsaker är bra. Sen är det grova brödet till för att få magen att börja jobba igen. Filmjölken och yoghurten är till för att tillsätta nyttiga bakterier i tarmfloran så magen tål fast föda och inte blir knasig när den utsätts för svårsmält mat.


Till frukost drog jag i mig en shake bestående av en apelsin och 3 deciliter filmjölk och yoghurt. Det var riktigt gott!

Mellanmålet blev en stor kopp örtte vanilj chai. Viktigt att få in sig vätska mellan målen..så klart.

Till lunch har jag mumsat i mig detta godis.


Ni ska bara veta vad gott det är med fast föda efter en rejäl 5-dagarsfasta med endast juicer, örtte och grönsaksbuljong. Jag har dock gått ner en del i kilo. Ca 5 kg har jag räknat ut. Det ni! Jag har alltså gått ner till min trivselvikt, men dessvärre är det mest överskottsvätska som jag har fått ut. Fasta är ju egentligen inte till för att gå ner i vikt utan för att rensa kroppen från gifter och slaggprodukter, som sagt. Men man blir rätt lycklig när man ser vikten rasa. En illusion dock, för så fort man börjar äta vanlig mat så går man upp igen. Men fasta är en bra grund att börja äta nyttigt så man har en chans att gå ner igen i fett.
 
Jag ska börja min nya diet med att äta mycket protein och grönsaker och en del frukt. Ja, fett kommer ju också ingå. (Tänk på att fett är viktigt för att bl.a hjärnan ska må bra. Välj fleromättat fett.) Kolhydrater får jag genom frukten. Sen kommer jag så klart synda i pasta och potatis och bröd ibland, men då blir det extra svett på gymmet. Träna är något jag ska satsa på ordentligt eftersom man jag vill bli av med överskottsenergin. Det måste jag göra om jag inte ska bli en geléklump. Jag har en inbiten lärdom i att kolhydrater är något man ska vara försiktig med. Det är ju ett energitillskott som man bör använda med råge om man inte vill träna som en idiot.

Jag hoppas jag ska gå ner 5 kg i fett fram till sommaren. Så håll tummarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar