söndag 15 september 2013

Sammanfattning av fastan

Åh jag glömde ju sammanfatta hur jag mår efter fastan! För det är ni väl mest frågande om, eller?

Jo, jag kan säga att jag mår toppen! Jag känner mig pigg, glad, lättare och harmonisk. Det är det positiva med att fasta. Min kropp har nu gjort sin omformatering/storstädning och fått ur sig massa slagg och skräp som har legat i kroppen och ruttnat. Det känns så bra!

Ja jag har gått ner i vikt också, lite över 1,5 kg på 5 dagar. Ni ska då veta att det mesta är vätska som har legat i överskott i min kropp. Självklart är det en del fett också, men på så här kort tid av fasta så dräneras vätskan först. Det innebär att jag kommer gå upp lite eftersom jag börjar äta riktig mat igen. Men om jag nu håller min hälsosamma livsstil med bra kost och träning så kommer jag att uppnå min idealvikt innan detta året är slut. Det är inte långt kvar tills min startvikt, från att jag blev gravid tills nu, är uppnådd. Sen har jag bara 4 kg till att gå ner för att nå min idealvikt där jag trivs som bäst. Jag håller alla fingrar och tår att jag klarar det. Om jag inte gör det så kommer jag inte gråta blod för det eftersom jag först och främst vill må bra och leva sunt. Dessutom kan det vara svårare för mig att kunna uppnå mitt mål nu när jag har en liten tös att ta hand. Hon går först.

Det är rätt intressant när jag pratar med vänner och bekanta om fasta. De verkar tro att det är omöjligt för dem och att de ALDRIG skulle klara av det och att jag är SÅ duktig. Men snälla, det är bara 5 dagar! Dessutom slutar du inte att få i dig näring under tiden. Du dricker ju en del nyttiga saker som gör att du fortfarande mår bra. Den varianten jag gör är en snäll variant. Juice-fasta är mild. Ni som har läst hur jag har mått under 5 dagar måste ju inse att det inte är så farligt. Jag förstår att hunger är en svår känsla för många. Vissa får panik när de är hungriga. Vissa tror att de ska dö om de inte äter på en gång. Själv är jag inte så förtjust i att vara hungrig heller. Men du klarar dig faktiskt bättre än vad du tror. Enligt stadig forskning så klarar man sig utan mat i cirka 3 veckor, men endast 3 dagar utan vatten. När du fastar så är du inte hungrig hela tiden. Du kommer in i ett stadie där du ligger mittemellan mätt och hungrig. Du är liksom halvt nöjd. Ibland blir du hungrig, men då är det bara att dricka vatten så försvinner hungern. Du ska dricka de näringsrika dryckerna enligt schema och däremellan dricka så mycket vatten du önskar. Sen är de 5 dagarna över och du känner dig helt nöjd med dig själv att du har klarat det, plus att din kropp mår mycket bättre. Självklart finns det ju kortare fasteperioder som endast behöver hålla i 16 timmar. Eller den populära 5:2 fastan som många idkar.

Om vi ska snacka hård fasta så snackar vi fasta enbart på vatten. Men det, gott folk, är galet svårt! Den sortens fasta gör du bara om du är rutinerad i fastande och har beprövat de övriga formerna av fasta.

Så testa du med! Om du sen mår dåligt så kan du säga att det är dumheter och ren idioti.

Läs på om fasta på : http://www.halsosidorna.se/Fasta.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar