tisdag 26 februari 2013

Busy Monday

Igår var det första dagen på mammaledigheten. Började med att vakna utvilad vid 07:00 och låg och pillade med iPaden tills Thomas vaknade till liv efter typ 3 snoozers. Sen när han hade pallrat sig iväg till jobbet så käkade jag en stabil frukost innan jag åkte in till stan för att gå till tandläkaren efter hur många år som helst. Jag stod fridfullt där på perrongen och nästan varenda människa som kom gående gjorde nån sorts extra kurva en halvmeter ifrån mig där jag stod. Som att de ville gå nära nära. Nästan så att folk strök sina väskor mot en. Alltså, vad är det för fel på folk egentligen?? Jag vill bara påpeka att perrongen är rätt bred och det finns gott om plats. Hur som helst. Jag var på City Dental. Det var en trevlig mottagning förutom att det var på löpande band-taktik. Jag blev inkallad av en mossig tandsköterska med kraftig brytning från nåt baltiskt land, i Foppa-tofflor. Hon granskade min mage kritiskt och knarrade fram att jag borde ha kommit efter att jag hade fött eftersom de inte vill röntga tänderna om man är gravid. Jag anser då att en enda liten tandröntgen troligen inte bör skada bebisen. Men men... Det är väl bra att vi har så överkänsliga lagar i Sverige som tar det säkra före det osäkra. I alla fall. Sen efter en stund kom en trevlig utländsk tandläkare med de obligatoriska Foppa-tofflorna in och pillade lite på tänderna och tog foton med nån sorts avlång kamera. Han konstaterade att jag hade några småhål som inte behövde åtgärdas och ingen tandsten eller aktiv karies. Han tyckte som jag att den tillfälliga lagningen som jag har haft länge inte såg så snygg ut, men han ansåg inte att den behövde fixas ännu. Så jag fick gå därifrån med endast information om att han kommer kalla mig om ett halvår igen så får vi se då vad som har hänt. Jag har tydligen tandvårdscheckar och fick därför endast betala 90 kronor istället för 350 kronor. Ja det tackar jag för! 90 spänn för en tandundersökning var ju inte helt fel.

Glad i hågen knallade jag ut och in på H&M för att kolla lite mammakläder. Måste ju ha några bra överdelar som kan knäppas upp om jag nu ska amma titt som tätt. Jag hittade väl inte extrema mängder av roliga mammakläder. Köpte ett par amningströjor och en vanlig tunika. Kan fortfarande ha normala kläder i storlek Medium. Innan hade jag XS till Small. Kan fortfarande ha mina vanliga överdelar som är Small om de är stora eller töjbara. Så det är ju skönt. Men sen råkade jag få syn på extremt söta bebiskläder som jag började känna lite på. Ännu en gång, vad är det för FEL på folk? När jag stod där som bäst och fingrade på en dundersöt vit fluffig helbody med nalleöron så trängde sig tre utländska tanter med hucklen in bland kläderna och skulle dra i samma bebiskläder där jag stod. Inte nog med det. De hade hällt på sig nån extremt tung så kallad parfym som låg som en tung äcklig strypsnara runt luftrören på mig. Jag var tvungen att avlägsna mig efter ett tag till en annan del. När de väl hade slitit klart i kläderna och hade gått därifrån så florerade fortfarande deras parfym där. Om man hade sett i nåt sorts röntgenljus så hade säkerligen parfymen varit avtecknat som dem slitandes i bebiskläderna. Jag tog de plagg jag skulle ha och gick mot kassan, lite smått illamående. Jag hade fått ett saftigt presentkort på H&M av Thomas i födelsedagspresent och lyckades få ner summan rätt bra.

Den här söta dressen köpte jag.
 Hade tänkt att lillan kan få åka hem i den från BB.

Sen gick jag runt lite inne på Ohio som är en billig klädaffär med fina kläder som jag älskade när jag var yngre. De har fortfarande rätt snygga plagg. Synd bara att jag inte kan få på mig det som jag ansåg snyggt, just för tillfället.

Så bar det av till mitt förra stammis-fik Bellman där jag tog mig en nyttig macka och orientalisk latte. De har även jättegoda bakverk och goda kaffevarianter. Rekommenderas! Jag skulle säkert åka dit oftare om jag tyckte det var kul att åka till stan, men nej.


Senare åkte jag hem efter den trevliga vandringen i stan. Då åkte jag och Thomas och försökte oss på att fixa nya ID-handlingar. Jag har släpat runt på mitt pass i typ 2 år istället för att förnya mitt ID-kort. Thomas pass går ut i sommar. Så vi testade att gå in till polisen och fixa lite nytt. Dock var det jättelång kö och därför sket vi i det. Vi får ta det en annan dag helt enkelt.

Väl hemma igen tog jag mig an att bygga ihop IKEA-byrån KULLEN som vi har införskaffat till vår lilla bebis. Det var lättare sagt än gjort med en gravid-hjärna som missade flera punkter i den enkla bygg-instruktionen. Jag höll på att krevera av frustration. Först att jag råkade trampa på en bräda som såklart sprack, och sen att jag missade massa pluggar. Well well... Gör om och gör rätt var väl det jag fick göra. Tillslut blev jag klar med den och kunde lägga in lite bebiskläder. Jag vill bara påpeka att jag är en hejare på att bygga IKEA-möbler annars. Jag har byggt alla våra IKEA-möbler hemma nästan helt själv och utan bekymmer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar