tisdag 29 januari 2013

FUB - Föräldrarutbilding


Idag har jag och Thomas varit på en del av föräldrarutbildingen (FUB). Den delen som ska handla om efter att bebisen är född och vad man ska ge för vård. Vi tänkte köpa en profylax-kurs senare via nätet och göra den hemma nån dag. Det är billigare än att gå på den med andra. Tips Tips! Så då känns det onödigt att gå på den delen om förlossning genom FUB. Det var väl en närande utbildning fast att vi visste typ allt som barnmorskorna snackade om. Ja förutom amningen kanske. Det var intressant. Vi fick se en 18-minuter lång film om amning. Jag hade lite svårt att hålla tillbaka tårarna pga alla söta små bebisar som man fick se. Ja man blir väldigt blödig och känslig som gravid tydligen. Så här skör har jag inte varit förut. Undrar hur det ska bli när vår lilla mini föds? Kommer ju lipa stup i kvarten av allt hon gör och inte gör.

När filmen tog upp vad pappan ska göra så var det i princip att städa, laga mat och handla och sköta barnet när det inte sitter fastklistrat vid bröstet som en annan liten parasit. Tydligen så är det grymt viktigt att bebisen ammar nästan konstant i början för att träna sin sugteknik och känna närhet. Ja det kommer gå bra, förhoppningsvis. Jag tror jag kan amma. Gjorde en bröstförminskning när jag var 17 år, så det är 50/50 chans att jag kan göra det. Dock har jag lyckats få ut lite råmjölk redan nu, så det finns goda chanser. Men om det inte skulle gå vägen så finns så fina bröstmjölksersättningar idag. Bebisen klarar sig alltid! Man ska inte vara orolig där och bli olycklig om det inte går. En stor fördel med bröstmjölksersättning är att pappan kan bli mer engagerad i matandet. För då kan det bli lite mer på bådas villkor. Vid amning är mamman den stora oasen av mat och närhet för bebisen, i början. Det kan vara påfrestande ibland har jag hört.

Jag längtar väldigt mycket efter att få se och hålla vår lilla mini. Hon gör sig påmind varje dag och ligger mycket på höger sida och trängs och sparkas. Det är otroligt frustrerande att inte få veta hur hon ser ut, vårt lilla monster! Men snart så...

Jag hade tagit ut en semesterdag idag och passade på att gå till banken och shoppa lite. Jag köpte nya fräscha gardiner till vardagsrummet, samt lite kläder och ett par extremt bekväma amningsbehåar från Twilfit som jag använder redan nu. Skönt med behå utan bygel! Kommer nog att behöva köpa fler sen när lillan föds. Tuttarna ökar tydligen radikalt i omfång 2-3 dagar efter förlossningen pga svullnad och mjölk.

Jag är i vecka 33 just nu. Läs på denna LÄNK för mer information!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar