söndag 13 januari 2013

Trådning


Jag har tydligen fått mer behåring i ansiktet pga graviditeten. Alltså inte mustasch, men jag har fått ljust hår som går från polisongerna och ner mot käken. Det syns inte så mycket om man verkligen inte tittar på det. Jag har väl inte stört mig så mycket på det. Jag hade fått en ansiktsbehandling av Thomas för att jag skulle få slappna av och njuta lite, på Marias Velvet Beauty. Maria frågade mig plötsligt om jag visste vad trådning var när hon stod som bäst och lade en fuktgivande ansiktsmask. Jag har väl läst att man kan forma ögonbrynen med en tunn bomullstråd istället för med pincett. Hon hade tydligen upptäckt min ansiktsbehåring och påpekade att jag borde avlägsna det då många tycker det är missprydande och att smink fastnar i det. Jag blev väl först lite paff eftersom jag inte riktigt hade tänkt på det. Men sen när hon sa så, så visste jag inte riktigt hur jag skulle reagera. Hade väl inte tänkt att jag skulle ta bort det eftersom det inte störde. Men sen den dagen så har jag faktiskt tänkt på min ansiktsbehåring och funderar på att gå på en trådnings-behandling. Det brukar inte vara så dyrt. Typ 100-250 kr beroende på var man går och vad man ska behandla för område i ansiktet.

Så här står det om trådning på Marias Velvet Beauty hemsidan:

Trådning är en urgammal hårborttagningsmetod (1000-tals år) som tros härstamma från Indien, för att sedan sprida sig till mellanöstern och Afrika.

Man använder en ren, tunn, tvinnad bomullstråd, som rullas över ovårdade hårlinjer T.ex. ögonbryn, överläpp och haka.


Nu vinner denna traditionella behandling popularitet i västerländska länder av en rad anledningar:

* Till skillnad från pincetten där enstaka hårstån dras ut, kan tråden dra bort en hel rad, vilket resulterar i en jämnare linje.

* Eftersom översta hudlagret inte skalas bort, är trådning ett alternativ för de med känslig hy.

* Sätter igång blodcirkulationen, vilket har en positiv effekt på huden.


I Persien betraktas trådning som en liten ansiktsbehandling.

* Enligt många, en mindre smärtsam metod av hårborttagning.

* Med andra metoder ökar blodtillförseln till hårroten och stimulerar återväxten, som ofta kan bli grövre och mörkare.
Med tråd avlägsnas hela hårstrået från roten, utan att skada roten eller att stimulera återväxten.

* När man avlägsnar hår med tråd regelbundet, slutar stråna partiellt att växa och återväxten blir långsammare.



Jag ska finurla lite på det och se om jag ska testa trådning. Vill ju inte gå omkring och se ut som skäggiga damen liksom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar